fbpx

Peppes Pizza

Att få Timegrip i vår restaurang är en av de bästa och enklaste förbättringar jag gjort i driften av Peppes Pizza Danmarksplass.

Vi är stolta över vår restaurang och vill ödmjukt påstå att vi bakar stans bästa pizzor. Vi älskar att ge våra kunder en bra upplevelse, både de som besöker oss och de som beställer hemleverans. Inom teamet försöker vi alltid prata om hur dagen har varit, vad vi kunde ha gjort annorlunda och vad vi kan förbättra till nästa dag.

Enkelt.

Timegrip är enkelt att använda, både för de som schemalägger och hanterar bemanningen,  och för alla våra medarbetare. Systemet är väldigt intuitivt och lätt att förstå och det finns en enkel och tydlig bruksanvisning.

Vi har många medarbetare som är unga och många deltidsanställda. Alla våra medarbetare tycker att det är enkelt att lära sig tjänsten och appen. De är jättenöjda med appen och det är ju de som ställer de högsta kraven.

Att vi nu har en digital och automatisk personalliggare besparar oss mycket manuell registrering. Nu behöver vi inte bli stressade om myndigheterna skulle komma och inspektera eftersom alla medarbetare kan visa upp personalliggaren.

Ekonomi.

Jag lägger in säljprognoser och kommer snabbt fram till hur bemanningen bör lösas. KPI:er och timantal per dag tas fram automatiskt. Jag har kunnat skippa många manuella verktyg och kan påverka ekonomin tidigare och med mindre tidsåtgång än förut.

Jag får mycket bättre kontroll över ekonomin när jag ska schemalägga personal nu när jag har alla funktioner jag behöver i ett och samma system.

Bemanning.

Timegrip passar bra för restaurangverksamheter, i synnerhet om man som vi även sysslar med hämtmat, uteservering, hemleveranser och har egna chaufförer. Det har blivit mycket lättare att lägga fasta scheman för olika grupper, roller eller arbetsuppgifter. Med några enkla koder kan jag även tilldela ansvar för olika zoner inne i restaurangen eller för inne- och uteservering under de olika arbetspassen.

Förutsättningarna kan snabbt ändras och för ett restaurangföretag det är viktigt att kunna agera snabbt. Vädret kan förändras och emellanåt infaller det långhelger. Med Timegrip kan vi reagera snabbt på sådana förändringar.

Lediga arbetspass publiceras enkelt i appen, antingen från chefsappen eller via desktoptjänsten. Jag kan snabbt bemanna lediga arbetspass om det behövs mer personal eller vid korttidsfrånvaro.

Timlistor och frånvarohantering.

Alla mina medarbetare stämplar in och ut via appen. Tidlistorna finns lätt tillgängliga i Timegriptjänsten för behandling och de är mycket exaktare. Autojusteringen i tjänsten gör att jag nästan inte behöver behandla timmarna alls, och att mina medarbetare kan skriva kommentarer till sina timlistor ger mig otroligt mycket stöd när jag som chef ska behandla timmarna.

Timmar är färskvara och bör behandlas direkt. Hos oss behandlas alla timmar dagligen och alla medarbetares tidlistor finns också i appen. Att de anställda kan se hur många timmar de ska få betalt för skapar lugn och trygghet. Det leder till att alla litar på varandra, både vi i ledningen och alla våra medarbetare.

Lön och nyanställningar.

Jag ägnar mycket mindre tid åt löner än tidigare. Alla timmar ligger färdigbehandlade och redo for export till lönesystemet vid periodens slut. Jag har också full kontroll på all sjukfrånvaro, och tjänsten hjälper mig att hantera den.

Under perioder när många nyrekryteringar görs är det toppen att kunna hantera alla nyanställningar elektroniskt i Timegrip och ha alla anställningsavtal där. Allt finns samlat på ett ställe – enklare blir det inte.

Rune Stamnes

vd Peppes Pizza i Bergen.